Jdi na obsah Jdi na menu
 


Jen tak stručně

13. 4. 2008

Kuskus (Cous – cous) – Symbol severní Afriky 

  • druh těstoviny, vyrobený s tvrdé pšenice

  • druhy kuskusu: kuskus z bílé pšenice (bez obalových zrn), celozrnný kuskus(zachování vlákniny, vitamínů a minerálů)

  •  základní příprava: 1 díl kuskusu zalijeme vařící vodou (2 díly vody). Necháme 15 minut odstát, mezitím několikrát kuskus pročechráme vidličkou.
  • kuskus na sladko i na slano, místo rýže či těstovin, k masu, k zelenině, k ovoci
  • Kuskusový salát: Připravíme kuskus. Vsypeme jej do misky, přidáme sterilovanou kukuřici, nakrájená rajčata, okurek, fazole v omáčce a trochu kečupu. Osolíme, opepříme a přidáme oregano. Posypeme balkánským sýrem.
  • Osvěžující salát: Změklý kuskus necháme vychladnout, přidáme zeleninu, olivový olej a promícháme s jogurtem.
  • Kuskus po indicku: Na pánvi osmahneme česnek, kurkumu, semínka koriandru, kmínu a kardamomu. Přidáme červenou čočku nebo hrášek. Vše vaříme na pánvi do měkka. Po té přidáme kuskus a podáváme.

 

Tofu (sojový tvaroh či sýr)→sojové mléko→sója→sojové boby→luštěnina→rostlina

  • původně z Číny
  • druhy tofu: přírodní (natural) nebo ochucené (uzené, česnekové, marinované, bylinkové)
  • přírodní tofu se vždy musí upravit, tzn. marinovat do oleje, sojovky, bylinky
  • tofu má vysoký obsah bílkovin (vysoký podíl esenciálních aminokyselin, nízký podíl sirné aminokyseliny, které jsou ve vejci), vlákniny, vitamínu B, a minerálních látek (železo, hořčík, vápník), neobsahuje nenasycené mastné kyseliny, cholesterol
  • Zapečená paprika s tofu: Cibulku nasekáme nadrobno a osmahneme na olivovém oleji, přidáme 2 najemno nakrájená rajčata, uzené tofu nakrájené na kostičky. Do směsi vložíme i uvařenou rýži. Prohřejeme. Umyté papriky rozpůlíme na podélné půlky a naplníme směsí. Posypeme strouhaným sýrem. Zapečeme v troubě.

 

 

Tempeh (fermetovaný sojový sýr alias sojový hermelín)

  • připravuje se z uvařených, rozmačkaných sojových bobů s přídavkem bakteriální kultury Bakteri rhyzopus oryzae (oligosporus)
  • vysoký obsah lehce stravitelných bílkovin, vápníku, fosforu, železa, vitamínu B12, lecitinu a vitamínu E
  • vhodný pro děti, těhotné ženy, sportovce, pro rekonvalescenty
  •  je nízkotučný a neobsahuje cholesterol
  • tempeh můžeme smažit, fritovat, připravovat z něj guláš či pomazánky
  • Tempehový salát: osmahneme cibulku, přidáme marinovaný tempeh nakrájený na kostky. Vše lehce osmahneme. Směs servírujeme na listu ledového salátu. Jako přílohu použijeme kukuřičný knedlík.
  • Smažený tempeh se zelím: přírodní tempeh narájíme podélně na 2 mm silné plátky. Fritujeme do křupava. Na pánvi osmahneme cibuli a přidáme kysané zelí. Povaříme a přidáme tempeh. Necháme prohřát, podáváme s rýží.

 

 

Fazole Adzuki (královna fazolí) – lépe stravitelná než ostatní luštěniny

  • obsahuje vysoké množství rostlinných bílkovin, fosfor a vápník
  • pozitivní vliv na ledviny
  • používáme do polévek, kaší, nákypů, salátů
  • Polévka Adzuki: adzuki namočíme na 12 hodin do vody a vaříme asi 30 minut. Přidáme nakrájenou zeleninu (mrkev, cibule), bobkový list, černý pepř a vaříme do změknutí. Hotovou polévku ochutíme sojovou omáčkou.
  • Prejt z adzuki: namočíme fazole (1/2 hrnku) na 6 hodin a uvaříme v tlakovém hrnci (1 hodinu). Na oleji osmažíme cibuli, přidáme pohanku (1 hrnek), 2 hrnky vody a vaříme 10 minut. Po té přidáme fazole, majoránku, česnek, koření do prejtu a sůl. V troubě zapékáme 30 minut. Ke konci pečení odkryjeme, aby se odpařila přebytečná voda. Podáváme s kysaným zelím.

 

Mungo (zelená fazole)

  • vysoký podíl vitamínů a proteinů (až 25 %
  • často se používá k nakličování (naklíčené obsahují mnoho bílkovin, železa, vitamíny skupiny B
  • naklíčení: máčíme 12 hodin, po té položíme na ploché sítko a přikryjeme mokrou gázou. Dvakrát denně proplachujeme. Takto nakličujeme 3 – 6 dní. Konzumní zralost vrcholí, když klíčky dosáhnou velikosti 2 cm
  • chutí připomíná zelený hrášek
  • Topinky s naklíčeným mungem: plátky celozrnného chleba nasucho osmahneme, potřeme máslem, obložíme plátky rajčat, posypeme oregánem, mungem a strouhaným sýrem. Topinky krátce zapečeme v troubě.

 

 

Glutaman sodný (sodná sůl kyseliny glutamové) neboli MSG nebo E 621

  • přidáván do výrobků jako zvýrazňovač chuti (instantní polévky, bujóny)
  • nežádoucí účinky: bolesti hlavy, tlak na prsou, pálení předloktí a zadní části krku, poruchy vnímání, halucinace, ospalost, nevolnost, syndrom čínských restaurací. Pokusy na zvířatech prokázaly negativní vliv na mozkové buňky a poškození plodu.
  • nahradit lze přípravky bez glutamanu sodného – Wurzl, Zeleninový bujón – Biolinie

 

 

Konopná semena (neobsahují THC – psychoaktivní látky)

  • obsahují všech 8 esenciálních aminokyselin v příznivém poměru, omega 3, omega 6 i omega 9, lecitin, minerály (iod, chrom, stříbro, lithium
  • semínko je tvořeno z 1/3 proteiny (lehce stravitelného proteinu)
  • mají lehce oříškovou chu
  • použití: k přímé spotřebě, do dušených zeleninových směsí, salátů, cereálních snídaní, k zapékání, do jogurtů a na přípravu mléka.
  • Konopné mléko: Semínka propláchneme vodou a poté je necháme namočené ve vodě jeden den, dokud se neobjeví bílé klíčky (průběžně však proplachujeme). Po té semínka propláchneme a nasypeme do výkonného mixéru. Přidáme pitnou vodu (1,5 díl vody na 1 díl semen). Umixujeme dokud nemá mléko bílou barvu a přecedíme přes síto zbylé slupky. Do hotového mléka můžeme rozmixovat ovoce (jahody, banány). Pro proteinovou bombu – můžeme přidat kustovnici čínskou (GOJI).

 

 

Kustovnice čínská (Goji – čti godži)

  • plody připomínají něco mezi brusinkou, třešní a šípke
  • plody se suší na slunci, jsou nesířen
  • obsahují 18 druhů aminokyselin (včetně 8 esenciálních aminokyselin), 21 stopových prvků (zinek, železo, měď, vápník, selen, fosfor, germanium – působí proti rakovinotvorným buňkám), betakaroten, C, B1, B2, B6, E, betasisterol (působí protizánětlivě
  • nejbohatší zdroj karotenoidů
  • plody posilují imunitní systém, zpomalují proces stárnutí (odstraňují volné radikály), posilují játra a ledviny, vyživují krev, zlepšují zrakovou ostrost, snižují krevní tlak, zlepšují paměť, využívají se při léčbě lupénky a stimulují podvěsek mozkový (hypofýzu) k vylučování regenerativního růstového hormon
  • pro blahodárné účinky konzumovat 10 – 30 gramů denně (malá hrst)

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář